Wodorowa Toyota Mirai a podróż po Europie

4905 km z Warszawy do Paryża i z powrotem

2021-11-10

Znany podróżnik Arkady Fiedler postanowił sprawdzić, jak wygląda podróżowanie po Europie wodorową Toyotą Mirai. W 8 dni pokonał 4905 km, jadąc z Warszawy do Paryża i przez Alpy wracając do Warszawy. W tym czasie samochód nie tylko nie wyemitował żadnych spalin, ale oczyścił 2312 m3 powietrza. Na kanale YouTube Arkady Fiedler – PoDrodze zostanie niedługo opublikowana relacja filmowa z tej wyprawy.

Wodorowym samochodem przez Europę

7 krajów i 11 etapów – tak wyglądała trasa podróży Arkadego Fiedlera. W drodze do Paryża odwiedził Berlin, Hanower, Amsterdam, Kolonię i Brukselę, a wracając –Zurych, alpejskie przełęcze Grimsel, Furka i Świętego Gotarda, a następnie Neuschwanstein i Poczdam.

W Kolonii podróżnik zatrzymał się, by zwiedzić motoryzacyjną wystawę Toyota Collection, na której mógł obejrzeć elektryczny napęd na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai 1. generacji. W Paryżu spotkał wodorowe taksówki marki Hype, która tworzy w stolicy Francji flotę 600 Mirai służących na co dzień mieszkańcom. W Szwajcarii wjechał sedanem zasilanym energią produkowaną w reakcji wodoru z tlenem na przełęcz Furka na wysokość 2436 m n.p.m.

Trasa liczyła łącznie 4905 km. Toyota Mirai pokonała ją, zużywając 50 kg wodoru, którego łączny koszt wyniósł 2100 zł. W tym czasie samochód nie tylko nie wyemitował żadnych spalin, ale oczyścił 2312 m3 powietrza.

„Auto do produkcji energii elektrycznej w ogniwach paliwowych, w których łączy się tlen z wodorem, potrzebuje krystalicznie czystego powietrza, dlatego filtruje je podczas jazdy. W sumie na całej trasie Mirai oczyścił 2312 m3 powietrza. To połowa zapotrzebowania jednego człowieka w ciągu roku” – zwrócił uwagę podróżnik.

Oszczędny napęd na ogniwa paliwowe

Pierwszy etap podróży, a zarazem najtrudniejszy, rozpoczął się w Warszawie, a zakończył się w Berlinie. Fiedler musiał pokonać Toyotą Mirai odcinek o długości 593 km. Jest to zasięg zbliżony do jej katalogowego, przy czym zbiorniki nie były napełnione do końca.

Arkady Fiedler – PoDrodze

Średnie zużycie wodoru na trasie Warszawa–Berlin wyniosło tylko 0,73 kg/100 km, czyli poniżej średnich wyników katalogowych wg WLTP. Mirai zużył na tym odcinku 4,34 kg wodoru, a przy cenie 9,5 euro za 1 kg koszt przejazdu z Warszawy do Berlina wyniósł 41,3 euro.

Dostępność stacji tankowania

Podczas kolejnych etapów podróży Arkady Fiedler mógł w pełni skorzystać z możliwości, jakie dawały autostrady.

„Stacji wodorowych było mnóstwo, na tyle blisko od siebie, że na całej trasie od Belina tylko raz byłem blisko włączenia się rezerwy. Tankowanie trwa kilka minut i można jechać dalej. Na niemieckich autostradach jeździ się szybciej, czasem powyżej 160 km/h, dlatego przyspieszyłem, nie martwiąc się o zasięg” – podkreślił Arkady Fiedler.

„W sumie wraz z napełnieniem zbiorników w Warszawie auto było tankowane 15 razy, a średnie zużycie na całej trasie od Berlina, głównie na autostradach, a częściowo także w górach, wyniosło 1,07 kg/100 km. Na wodór wydałem 2171 zł” – dodał podróżnik.

Limuzyna klasy premium

Druga generacja Toyoty Mirai zadebiutowała na europejskim rynku w 2021 roku. Jest to największa limuzyna Toyoty, która łączy rewolucyjny bezemisyjny napęd z przestronnością, komfortem i wyposażeniem klasy premium. Auto zostało zbudowane na bazie platformy GA-L, największej platformie z serii TNGA. Dzięki temu samochód zyskał tylny napęd, nisko położony środek ciężkości, świetne właściwości jezdne i większą odporność na zderzenia.

„Mirai wygląda fantastycznie, przyciągał wzrok gdziekolwiek się pojawiał (nawet wśród motocyklistów). Jedzie się nim świetnie, dynamicznie i płynnie. Na autostradach Europy Toyotą Mirai podróżuje się normalnie, tak jak autem spalinowym, ale cenną korzyścią jest ogromny komfort jazdy samochodem elektrycznym, który porusza się cicho, płynnie i bez wibracji. Taki pojazd jest wręcz niezastąpiony w dalekiej podróży” – zaznaczył Fiedler.

Toyota Mirai to pojazd napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s.

Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Większa wydajność ogniw paliwowych, zwiększona pojemność zbiorników wodoru i lepsza aerodynamika pozwoliły zwiększyć zasięg auta o 30% – do 650 km w normalnych warunkach jazdy (wg WLTP).

Film relacjonujący podróż Toyoty Mirai i Arkadego Fiedlera po Europie zostanie niedługo opublikowany na kanale Arkady Fiedler – PoDrodze, gdzie obecnie można obejrzeć jego teaser.

Kim jest Arkady Fiedler?

Arkady Paweł Fiedler to podróżnik, producent filmów podróżniczych i autor książek. Zorganizował wyprawy klasycznymi samochodami przez Afrykę i Azję, a także jako pierwszy człowiek w historii przejechał w 2018 roku kontynent afrykański z południa na północ samochodem elektrycznym bez żadnego wsparcia, korzystając wyłącznie z zastanej infrastruktury elektrycznej. Projekt ten został nominowany do nagrody TRAVELERY National Geographic.

Na początku 2020 roku Arkady Fiedler pokonał prawie 9500 km hybrydową Toyotą RAV4 podczas wyprawy na Nordkapp, w której musiał się zmierzyć z surową zimą za kołem podbiegunowym i całkowitymi ciemnościami nocy polarnej.

Autor książki „Maluchem przez Afrykę” jest wnukiem wybitnego pisarza i podróżnika Arkadego Adama Fiedlera, znanego z takich publikacji jak „Dywizjon 303”, „Orinoko” i „Kanada pachnąca żywicą”.

Dowiedz się więcej

Toyota Video Service Advisor Toyota Video Service Advisor Nowa usługa mobilna Goodwood Festival of Speed Goodwood Festival of Speed Toyota RAV4 2023 Toyota RAV4 2023 Udoskonalone multimedia i systemy Toyota Compact Cruiser EV Toyota Compact Cruiser EV Zdobywca nagrody Car Design Award 2022 TOP SAFETY PICK+ TOP SAFETY PICK+ Corolla Cross jednym z najbezpieczniejszych aut 10 lat obecności na rynku Yarisa Hybrid 10 lat obecności na rynku Yarisa Hybrid 17,5-krotny wzrost sprzedaży Wymienny kartridż wodorowy Wymienny kartridż wodorowy Zobacz nowe rozwiązanie Toyoty i Woven Planet GR Corolla Morizo Edition GR Corolla Morizo Edition Poznaj nową wersję limitowaną Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em Dane portalu focus2move.com Toyota na czele rynku Toyota na czele rynku Wyniki rejestracji w maju 2022 Zarezerwuj nową Corollę Cross Zarezerwuj nową Corollę Cross Wybierz wersję specjalną Premiere Edition Toyota i Stellantis rozszerzają współpracę Toyota i Stellantis rozszerzają współpracę Powstanie nowy dostawczy van