17 grudnia 2021 roku Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o platformę projektową TNGA (Toyota New Global Architecture). Wraz z elektryczną przekładnią hybrydową (produkowaną również w Wałbrzychu) będzie on stanowił napęd hybrydowy montowany w Toyocie Yaris i Yaris Cross.
Produkcja pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra – ruszyła we wrześniu 2018 roku. Od tego czasu Toyota w swoich zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA.
Dodatkowo w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2.
„Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70% produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie” – zaznaczył Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Wszystkie te inwestycje wymagały zwiększenia zatrudnienia. W zakładzie w Wałbrzychu Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników, w Jelczu-Laskowicach – ponad 600 osób. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników.
Wzrósł również poziom inwestycji w obu zakładach – z 4 do ponad 6 miliardów złotych. Zwiększyły się też możliwości produkcyjne – o 76% (do 1,8 miliona podzespołów rocznie).
Dodatkowo w TMMP uruchomiono Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Celem tej jednostki jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
Najnowsza inwestycja wymagała wybudowania w zakładzie Toyoty w Wałbrzychu całkowicie nowej hali produkcyjnej. Jej powierzchnia sięga 10 tysięcy metrów kwadratowych. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA. Dodatkowo w hali Odlewni w fabryce w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.
Wszystkie wspomniane wyżej inwestycje TMMP stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe. Zakłada ona dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. Pozwoli to zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 roku 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

Hybrydy Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej.
MG1 to silnik elektryczny, czyli tzw. generator. Przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni on rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii.
Z kolei MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.
Technologia hybrydowa – zdaniem Toyoty – stanowi ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest to najlepsze dostępne obecnie na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie.
Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Podzespół | Zakład produkcyjny | Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) | Wielkość inwestycji [mln PLN] | Start produkcji |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l | Wałbrzych | 175 tys. | 278 | listopad 2018 |
Silnik 2,0 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 312 tys. | 370 | wrzesień 2019 |
Silnik 1,5 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 400 | czerwiec 2020 | |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l | Wałbrzych | 175 tys. | 300 | kwiecień 2021 |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych | 175 tys. | 600 | wrzesień 2021 |
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice | 155 tys. | grudzień 2021 | |
RAZEM | 992 tys. | 1,948 mld PLN |
TNGA, czyli Toyota New Global Architecture, to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta zakłada wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Charakteryzuje się ona niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem. To z kolei przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.
Od strony produkcyjnej TNGA oznacza:
• projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie wyższą wydajność,
• modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej,
• lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.
W Polsce są ulokowane dwa zakłady TMMP.
Zakład w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tysięcy silników oraz 633 tysięcy skrzyń biegów.
Fabryka w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.
Polskie zakłady zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.