20. rocznica uruchomienia produkcji Toyoty w Polsce
Wydarzenie to zbiegło się w czasie z ogłoszeniem informacji o budowie drugiego zakładu Toyoty w Polsce – Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach. Prawdziwym przełomem dla obu fabryk był rok 2017, kiedy to połączono je w jedną spółkę.
„W ciągu 20 lat funkcjonowania przeszliśmy długą drogę od producenta napędów konwencjonalnych, w tym silników benzynowych i Diesla, w europejskie centrum napędów hybrydowych Toyoty. Inwestycje w zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrosły 20-krotnie, a zatrudnienie 11-krotnie” – z dumą zaznaczył prezes zakładów Toyoty Dariusz Mikołajczak.
Polskie fabryki to pierwsze miejsce poza Azją, gdzie Toyota ulokowała produkcję elektrycznych napędów hybrydowych, w tym produkcję silników elektrycznych. We wrześniu 2018 roku w Wałbrzychu Toyota rozpoczęła produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę elektromobilności.
Od tego czasu Toyota w obu zakładach uruchomiła 3 linie elektrycznych przekładni hybrydowych (w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni) oraz 3 linie silników TNGA. W TMMP powstał też Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
Całkowite zatrudnienie w obu zakładach wynosi obecnie ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji przekroczył już 6 miliardów złotych. Możliwości produkcyjne sięgają 1,8 miliona podzespołów rocznie.
„Przez te wszystkie lata udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom koncernu i osiągnąć bardzo dobre rezultaty w zakresie jakości, bezpieczeństwa czy też wdrażanych kaizenów, czyli usprawnień. Pokazaliśmy również, że jesteśmy ambitnym i szybko uczącym się narodem, który jest w stanie sięgać po coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania i wdrażać je z powodzeniem w coraz większym stopniu samodzielnie” – podkreślił Zbigniew Oczkowski, wiceprezes ds. korporacyjnych i dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach.
Rok | Zakład | Wydarzenie |
1999 | Wałbrzych | powołanie Toyota Motor Manufacturing Poland |
2002 | Wałbrzych | rozpoczęcie produkcji pierwszego podzespołu – skrzyni 5-biegowej |
2002 | Jelcz-Laskowice | powołanie Toyota Motor Industries Poland |
2003 | Wałbrzych | uruchomienie hali Kuźni |
2005 | Wałbrzych | rozpoczęcie produkcji silnika 1,0 l i skrzyni 5-biegowej oraz uruchomienie Odlewni |
2005 | Jelcz-Laskowice | rozpoczęcie produkcji pierwszego podzespołu – silnika Diesla 2,0 l |
2008 | Wałbrzych | uruchomienie produkcji skrzyni 6-biegowej |
2010 | Jelcz-Laskowice | rozpoczęcie produkcji silnika Diesla 1,4 l |
2017 | Jelcz-Laskowice | uruchomienie produkcji silnika benzynowego 1,5 l |
2017 | Wałbrzych+Jelcz-Laskowice | połączenie obu zakładów |
2018 | Wałbrzych | uruchomienie produkcji pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej 1.8 |
2019 | Jelcz-Laskowice | uruchomienie produkcji silnika konwencjonalnego 2,0 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi |
2020 | Jelcz-Laskowice | uruchomienie produkcji silnika konwencjonalnego 1,5 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi (linia typu mix) |
2021 | Wałbrzych | uruchomienie produkcji elektrycznej przekładni hybrydowej 1.5 (dwie linie produkcyjne) |
2021 | Wałbrzych | uruchomienie produkcji silnika konwencjonalnego 1,5 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi (druga linia produkcyjna) |
Innowacyjna technologia hybrydowa Toyoty
Hybrydy Toyoty korzystają z 2 źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej.
MG1 to silnik elektryczny tzw. generator – przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii.
MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.
Technologia hybrydowa – zdaniem Toyoty – jest niezwykle istotnym krokiem na drodze do pełnej elektromobilności. Stanowi ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, które umożliwia skuteczną walkę ze smogiem.
Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Toyota New Global Architecture (TNGA)
TNGA to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi, nadwozi i układów napędowych do różnych modeli. Charakteryzuje się ona niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem samochodu, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.
Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie – wyższą wydajność, modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej oraz lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
W Polsce Toyota posiada 2 zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku.
Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l i 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tysięcy silników oraz 633 tysiące skrzyń biegów.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 337 tysięcy jednostek napędowych rocznie.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.