Sportowa Toyota GR Supra GT4 EVO
-
W 2020 roku TOYOTA GAZOO Racing rozpoczęła produkcję GR Supry GT4. Pojazd ten został oparty na modelu GR Supra, pierwszym globalnym sportowym modelu z linii GR. Szybko zdobył uznanie wśród kierowców. Obecnie na całym świecie w wyścigach startuje ponad 50 egz. GR Supry GT4. Model ten zapisał już na swoim koncie zwycięstwa w krajowych i międzynarodowych mistrzostwach GT4, a także tytuły mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Jego kierowcy ponad 100 razy stawali na podium.
-
W sierpniu 2022 roku odnotowano 50. zwycięstwo GR Supry GT4 w mistrzostwach. Wyścig wygrali wówczas Masayoshi Oyama i Masayuki Ueda z zespołu Akiland Racing w klasie Am w GT World Challenge Asia na torze Sportsland Sugo w Japonii.
Od premiery GR Supry GT4 minęły już 3 lata. Rywalizacja w kategorii GT4 staje się coraz bardziej zacięta, dlatego TOYOTA GAZOO Racing postanowiła opracować nową wersję auta na rok 2023 – GR Suprę GT4 EVO. Wszystkie modyfikacje zostały wprowadzone w odpowiedzi na oczekiwania klientów, czyli prywatnych zespołów i kierowców startujących wyczynową GR Suprą w wyścigach GT4.
Zmodyfikowana GR Supra GT4 EVO
Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing podczas prac nad nowym projektem korzystali z doświadczeń, jakie zdobyli, udzielając wsparcia technicznego klientom podczas ich startów na torach. Kierowcy i zespoły dostarczyli im cennej wiedzy o swoich potrzebach, przekazując wskazówki w kwestii dalszego rozwoju auta.
Skupiono się na trzech obszarach – osiągach, hamowaniu i precyzji prowadzenia. Opracowano nowy układ hamulcowy, zmodyfikowano ustawienia ABS, zamontowano najnowocześniejsze zawieszenie marki KW i nowe stabilizatory. Dzięki tym modyfikacjom model lepiej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty.
-
-
GR Suprę GT4 EVO wyposażono w 3-litrowy 6-cylindrowy rzędowy silnik turbo. Charakteryzuje się on większą mocą, zoptymalizowanym rozkładem momentu obrotowego i bardziej efektywnym układem chłodzenia. Dzięki temu samochód może uzyskiwać lepsze czasy na okrążeniu.
Na torze Toyota GR Supra GT4 EVO zadebiutuje w styczniu 2023 roku. Samochód wystartuje w słynnym wyścigu 24 Hours of Daytona. Będzie to pierwsza runda serii IMSA Michelin Pilot Challenge 2023.
GR Supra GT4 EVO kosztuje w Europie 186 000 euro netto – bez podatków, opłat celnych i logistycznych. Europejscy klienci mogą składać zamówienia na ten model w TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH w Kolonii.
Za dystrybucję tego modelu w Ameryce Północnej odpowiada firma TRD U.S.A., natomiast w Japonii i Azji Toyota Customizing & Development Co.
Warto też wspomnieć, że TOYOTA GAZOO Racing blisko współpracuje z klientami przez cały czas użytkowania auta. Obecni klienci startujący modelem GR Supra GT4 mogą rozbudować swoje auto, zamawiając zestaw modernizacyjny.
GR Supra GT4 EVO – specyfikacja techniczna
Podwozie |
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 1855 mm |
Konstrukcja | stalowo-aluminiowe nadwozie oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z homologacją FIA |
Przedni spojler | splitter z kompozytu z włókien naturalnych |
Tylny spojler | skrzydło z kompozytu z włókien naturalnych |
Zbiornik paliwa | bezpieczny zbiornik paliwa ATL FT3 w motorsportowej specyfikacji z systemem szybkiego tankowania (120 l) |
Fotel kierowcy | fotel wyścigowy OMP z sześciopunktowymi pasami, zgodny z homologacją FIA 8862-2009 |
Silnik i skrzynia biegów |
Typ | rzędowy, 6-cylindrowy z turbosprężarką typu twin-scroll |
Pojemność | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | w zależności od SRO BOP (Balance of Performance); możliwość różnych map silnika |
Maksymalny moment obrotowy | 660 Nm |
Komputer | w zależności od SRO BOP (Balance of Performance) |
Skrzynia biegów | Marelli ECU |
Olej i smary | modyfikowana automatyczna skrzynia ZF z łopatkami, napęd na tylne koła |
Wydech | Ravenol |
Mechanizm różnicowy | wyścigowy Akrapovič z katalizatorem |
Półoś | motorsportowa specyfikacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu marki DREXLER |
GKN Motorsport skonfigurowana dla wysokiego momentu obrotowego |
Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce |
Przednie zawieszenie | kolumny MacPhersona |
Tylne zawieszenie | wielowahaczowe |
Amortyzatory | regulowane wyścigowe amortyzatory KW |
Układ kierowniczy | rack and pinion, elektrycznie wspomagany |
Hamulce (przód) | 6-tłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 390 mm |
Hamulce (tył) | 4-tłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 355 mm |
Opony przód/tył | 305/660-18 przód, 305/660-18 tył (Pirelli) |
Koła | 11 x 18 cali OZ |
Systemy elektroniczne |
Kontrola trakcji | standard |
ABS motorsportowy | standard |
Cyfrowy wyświetlacz | standard |
Oprogramowanie | standard |
Kamera tylna | opcja |
System kontroli ciśnienia w oponach | opcja |
Czujniki skoku zawieszenia | opcja |
Wyposażenie |
System gaśniczy | standard |
Podnośnik pneumatyczny | standard |
System nawadniania dla kierowcy | opcja |
Homologowany pakiet długodystansowy | opcja |